Vanliga frågor
Vanliga frågor

Här svarar vi på våra vanligaste frågor. Saknar du svar på din fundering är du välkommen att kontakta oss.



Kostnader

Vad kostar tjänsten?

Vår förmedlingstjänst kostar 495 kr + 5% av mobilens försäljningspris.

Vart anger jag mitt kontonummer?

Clear- och kontonummer fylls i på "dina sidor". Inloggningsuppgifter får du i samband med beställning av moobilpaket.


När får jag betalt för min sålda mobil? 

När mobilen blivit såld och skickad till sin nästa ägare får du ett mailbesked om detta. 1-3 bankdagar senare har du pengarna på kontot.

Trygghet


Vad bör jag tänka på innan mobilen skickas?

Två saker är bra att tänkta på:

1. Logga ut mobilen från konton som iCloud, Google eller Samsung-konto. Detta behövs för att kunna köra våra system och göra den säljbar. Har du missat det meddelar vi dig på mail och det går att logga ut gamla mobiler från sin nuvarande mobil eller via en dator.

2. Packa mobilen enligt våra instruktioner och ta ett inlämningskvitto när du lämnar in moobilpaketet hos ditt PostNord-ombud. Att lämna in är kostnadsfritt men med ett kvitto får du också ett Track-ID.

Erbjuder ni någon returrätt eller garanti?

Alla köp på moobil.se har 14 dagars fri returrätt. Eftersom vi säljförmedlar med begagnade mobiler har ofta tillverkarnas garantier tagit slut. Vi vill dock att köpare ska känna trygghet och erbjuder därför tre (3) månaders moobilgaranti på alla mobiler som genomgått våra kontroller och fått slutbetyg 3, 4 eller 5. 

 
Hur vet ni att mobilen ni säljer inte är stulen?

Om en stulen mobil skickats in borde den även vara spärrad och polisanmäld från sin riktiga ägare. Vårt program som testar och raderar mobilerna ger oss då en felkod och vi lämnar in dem till polismyndigheten.

Kan jag se ett bevis på att mobilen är raderad på tidigare information?

Alla mobiler raderas på tidigare data. Raderingsbeviset publiceras under fliken "Produkttest" under varje mobil i webbshopen. Köparen får även med ett daterat raderingsbevis på mobilen, säljaren kan få samma dokumentation genom att kontakta oss.


Hållbarhet

Vad gör ni med mobilerna som inte går att sälja?

Om mobilen döms ut i våra kontroller eller värderas under våra hanteringskostnader få säljaren information om detta. Vi raderar  då mobilen på tidigare data och lämnar in till återvinningsstationer i Sverige. Säljaren har såklart också rätt att återfå sin mobil på hanteringskostnad på 195 kr. 

Säljer ni några mobiler utomlands?

Nej, vi säljer endast mobiler inom Sverige.

Hur många mobiler kan jag skicka i paketet? 

Det går att skicka två stycken mobiler per moobilpaket. Meddela oss gärna vid beställning hur många mobiler du tänkt skicka in. För dig som har köpt mobil går det även att sända tillbaka din ”gamla” i samma paket.

Hur bidrar ni till hållbarhet?

Genom att erbjuda en effektiv, oberoende och väl fungerande marknadsplats för både andrahands- och tredjehandsmarknaden bidrar moobil till ett effektivt resursanvändande och en hållbar samhällsutveckling. Moobil vill ha nöjda, återkommande kunder och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö för befintliga och nya medarbetare.


Företag

Kostar tjänsten lika mycket för företag?

 Ja, företag betalar 495 kr ink moms + 5% av försäljningspriset.

Har ni andra moobilpaket för företag?

Självklart. Kontakta oss på foretag@moobil.se om hur många mobiler ni vill skicka in så skräddasyr vi en lösning till er. Det går även bra att meddela oss genom informationsfältet i beställningsflödet.


Övriga frågor

Hur lång tid tar det innan mobilen ligger ute till försäljning från att den kommit in till er?

Inom 48 timmar ser vi till att mobilen är raderad, graderad och fotograferad samt ute till försäljning på moobil.se och i vår egna Tradera butik. Om mobilen är kontolåst (ex iCloud eller Google) skickas ett instruktiosmail till säljaren om vad denne behöver åtgärda för att vi ska kunna göra mobilen säljbar. I dessa fall förlängs hanteringstiden 1-2 veckor.

Behöver man skicka med laddare och kabel?

Nej, vi vill endast att du skickar in din mobil till oss. Då vi är en marknadsplats som förmedlar begagnade mobiler mellan privatpersoner (och företag) har vi valt att den som säljer mobilen inte ska behöva skicka med sin gamla laddare och hörlurar. Då över 90% av alla som köper en mobil redan har en laddare hemma tycker vi det känns rätt i både ett miljö- och hygienperspektiv.


Behövs kvitto på mobilen?

Nej, vi behöver inga kvitton på mobilen du vill sälja.